Dzieci zabiegają o uwagę – ta pozytywna działa najlepiej, ale jeśli czują się ignorowane, uciekają się również do negatywnej. Dlatego tak ważne jest pozytywne motywowanie w czasie odpieluchowania i nagradzanie korzystania z nocnika. Dzięki temu nauka kojarzy dziecku się pozytywnie.
Używanie karty nagród przy odpieluchowaniu
To, jak efektywnie zadziała karta, zależy od zdolności Twojego dziecka do zrozumienia korzyści z otrzymania nagrody oddalonej w czasie.
Dziecko, które umie czekać, rozumie, że warto jest otrzymać nagrodę za jakiś czas. Dziecko, które cieszy się wyłącznie z tego, co tu i teraz, raczej nie zareaguje pozytywnie na kartę. Jedno dziecko poczuje ekscytację na myśli o zbieraniu gwiazdek za osiągnięcia, by wymienić je na nagrodę na koniec tygodnia lub gdy zdobędą odpowiednią liczbę punktów. Inny maluch nie poczuje się zmotywowany w ten sam sposób, gdyż na nagrodę trzeba czekać – będzie wolał zostać nagrodzony natychmiast. W takiej sytuacji zamiast karty nagród, możesz przygotować kilkanaście tanich prezentów i zapakować je, by dać dziecku niezwłocznie po właściwym zachowaniu.
Co zrobić, by nauka korzystania z nocnika była dla Twojego dziecka przyjemna:
Umieść w nocniku lub sedesie niebieski barwnik spożywczy – na skutek kontaktu z moczem, zmieni on kolor na zielony.
Puść ulubioną piosenkę dziecka, gdy próbuje się załatwić.
Miej pod ręką bańki mydlane – łatwiej będzie uspokoić rozbrykanego malucha podczas załatwiania potrzeby. Zapytaj: „jaką największą bańkę umiesz zrobić?”, „jak wolno potrafisz nadmuchiwać bańkę?” itp. To sprytnie zamaskowane ćwiczenie oddechowe pomoże dziecku się zrelaksować.
Chwal, chwal i jeszcze raz chwal! Jak najwięcej werbalnych pochwał. Postaraj się, by dziecko usłyszało, jak chwalisz je przed kimś innym. Nagródź wysiłki fizycznym prezentem – przy pomocy karty nagród lub jakiegoś drobiazgu.
Niektóre dzieci reagują pozytywnie na bodźce wizualne – użyj kolorowych kartek powiązanych z kolejnym krokami siadanie na nocniku, opróżnianie nocnika, spłukiwanie wody, mycie rąk, wycieranie rąk, nagroda itd.).
Przy odpieluszkowaniu warto pamiętać…
Chwal używanie nocnika, jednak uważaj, by nie nagradzać suchego ubranka. Niektóre dzieci mogą błędnie zakodować, że celem jest jak najdłuższe „trzymanie”, a nie korzystanie z nocnika. To może wywołać trudności przy wypróżnianiu, a nawet infekcje układu moczowego. Pamiętaj również, by nigdy nie zawstydzać dziecka, gdy będzie miało „wypadek”.
I wreszcie… Przygotuj się na wypadki
Trzeba się ich spodziewać, szczególnie na początku nauki. Nie rób z nich afery, po prostu powiedz „Ojej… Trudno, może następnym razem się uda” i pokaż na nocnik. Potem posprzątaj i przebierz dziecko bez zbędnego narzekania. Trzymanie ręczników/chusteczek/ubrania na zmianę pod ręką na pewno pomoże. Chcemy, by dziecko kojarzyło nocnik pozytywnie, a nie z wypadkiem i czymś, czego trzeba unikać.
Zobacz też: